ICT vaardigheden

Groep 8

Welkom op de pagina van groep 8!

 

Een spannend jaar; groep 8.

 

Het laatste jaar van de basisschool geeft een apart gevoel. Maar toch hoort het hele jaar bij de basisschool en wordt er tot in de laatste week nog gewerkt.

 

Buiten het ‘gewone lesprogramma’ met taal, rekenen, spelling, Engels en IPC zijn er in groep 8 ook een paar specifieke zaken zoals schoolkamp, het adviesproces voor de middelbare school, de centrale eindtoets en de afscheidsavond met de musical. Samen proberen wij er iedere schooldag een feestje van te maken, waarbij iedereen zichzelf kan en mag zijn.

 

Kortom groep 8 is een heerlijke groep om les aan te geven. Wij hebben er zin in om er een onvergetelijk jaar van te maken! Bent u nieuwsgierig geworden naar onze groep? Loop gerust eens binnen. De deur staat altijd voor u open!

 

Juf Amerentia en meester Tom

BERICHTEN

04 dec 2018 - Bezoek Schoonoord-Mavo Doorn
Preview foto Dinsdagochtend kwamen Xavi en meneer van der Horst vertellen over Schoonoord Mavo Doorn. Een middelbare school in Doorn. Xavi zat vorig jaar op De Zonheuvel en meneer van der Horst werkt op Schoonoord. Ze vertelden allebei over Schoonoord en wat ze daar doen.

 

Ze hebben veel verteld over Schoonoord en hoe je ermee omgaat. In je rooster heb je het eerste  en het laatste uur flexuur, dat is een uur waarbij je zelf mag kiezen wat je gaat doen. Je kunt dan ook hulp krijgen bij een docent. Je hebt drie vaste lesuren van 80 minuten en tussendoor pauze. Op Schoonoord maken ze ook gebruik van een planagenda, die speciaal gemaakt is voor Schoonoord. Je kunt in je agenda zelf je flexuren plannen. Op Magister, een app, staan je cijfers en je rooster. Je kunt er Mavo en Havo doen en je hebt kansklassen. Als je in een kansklas Mavo of Havo zit, betekent dat dat je het niveau kunt proberen ook al heb je niet dat advies.

 

Alles wat ze hebben verteld zal onze klas erg helpen met de schoolkeuze.

 

Valérie Houwert en Evi van Zeijl


22 nov 2018 - Lieke en groep 8 in actie voor Unicef!
Hé hoi Zonheuvel leerlingen en ouders!

 

Mijn naam is Lieke Hekman uit groep 8. Misschien hebben jullie het al gehoord?! Ik zet mij een jaar lang in voor Unicef. Van 15 augustus 2018 tot 15 augustus 2019. Mijn verjaardag was de aftrap. Ook die stond in het teken van Unicef. Dit jaar stonden er geen cadeautjes op mijn verlanglijstje maar een bijdrage voor kinderen die het beter kunnen gebruiken.

 

Ook verzamel ik dit hele jaar lege flessen en zet ik mij thuis en bij vrienden en familie in door klusjes te doen. Mijn doel: 1000 euro voor de kinderen waar Unicef zich voor inzet!

 

Ik heb super nieuws! Groep 8 en meester Tom gaan zich in december samen inzetten voor Unicef! Jeeej! Wij gaan met z'n allen flessen inzamelen in de maand december!

 

Want het duurt niet lang meer of de Sint Is weer in ons land en ook de kerstdagen komen eraan! Leuk, leuk! Een tijd van veel gezelligheid en samen eten en drinken. Dat gaat ook voor veel lege flessen zorgen! Haha!

 

Doe je mee?

 

Jullie kunnen ons ook steunen. Lever ook lege flessen in bij groep 8! Meester Tom heeft zakken klaarliggen voor al die flessen. Ik breng ze dan op mijn beurt weg. Vraag je opa, oma, buurvrouw, vriend of vriendin of ze een poosje flessen willen bewaren voor Unicef en lever ze bij ons in.

 

Elke fles is er 1!

 

Vindt je het leuk om de flessen zelf weg te brengen?! Dat kan ook! Er staat een Unicef spaarpot klaar in groep 8 waar je de opbrengst in kan doen.

 

Het is ook mogelijk om ons project te steunen met een bijdrage. NL73 INGB 0661818454 T.a.v. Lieke Hekman | O.v.v. Lieke One love

 

We starten op maandag 3 december 2018 en gaan door tot na de kerstvakantie. Tot 10 januari 2019 kunnen er flessen worden ingeleverd!

 

Op 15 januari maakt groep 8 de opbrengst bekend!

 

We staan te trappelen om te beginnen!

 

Groetjes, alvast bedankt en heel veel succes!!

Lieke

Namens meester Tom en alle kinderen van groep 8


21 nov 2018 - Jeugdgemeenteraad - 2018
Preview foto Betoog klas

In de klas hadden we met taal het thema Politiek, daar was 1 les dat je een idee moest bedenken, tegelijkertijd was er ook een vraag van de Jeugdgemeenteraad om een duurzaam idee te bedenken. Dat ging iedereen in de klas doen, individueel, je had een week de tijd. Na die week moest je jouw idee in 1 minuut presenteren. De meester deelde papiertjes uit, en je mocht  kiezen welke ideeën het beste vond. Die ideeën werden in groepjes op school en thuis verbeterd tot een heel goed sterk plan. Daar had je ook een week voor. Daarna moest ieder idee (de 5 gekozen ideeën) een presentatie geven en we kregen weer een blaadje en gingen we de allerbeste kiezen, daaruit kwam het plan van Eva, dat idee gingen we met elkaar verbeteren. Daarna verzond de meester het naar de gemeente en kregen we een paar dagen later Tips en Tops. De hele klas werd verdeeld en ging 1 tip/ probleem oplossen. Daar had je weer 1 week voor. En dat werd dan in een bladzijde van het hele boekje (daar staat het plan in) verwerkt. Na die week werd er door de bedenker 3 andere kinderen gekozen die mee naar de raadszaal gingen. Die kinderen kregen het plan uitgeprint en gingen oefenen. Daarna gingen we naar de Jeugdgemeenteraad en als je daar won, werd je plan echt uitgevoerd.

 

Het plan

Het plan dat is bedacht door Eva Braxhoven, leerling uit groep 8. Het plan is uitgewerkt door de klas, en het plan is opgestuurd naar de gemeente. In het plan stond het volgende: Ouders die kinderen fruit mee naar geven, kopen dat meestal in een winkel. Wij vonden dat niet goed voor het milieu. Daarom hebben wij het idee van schoolfruit bedacht. Het eerste jaar krijgen we het schoolfruit gratis. Daarna moeten ouders betalen, € 36,- per jaar voor het school fruit. Dat fruit halen we op bij een boer die ons wil sponsoren. De administratie wordt gedaan door de AR (Appeltjes Raad). De AR bestaat uit 2-3 mensen, die zorgen ervoor dat het fruit op de scholen terecht komt. En dat alle ouders betalen.

 

Meneer Reedijk op bezoek
Meneer Reedijk kwam op bezoek op school om meer over de gemeente en de jeugdgemeenteraad uit te leggen. Eerst vertelde hij een verhaal over de gemeente, en wat er allemaal gebeurde en zei waarop we moesten letten. Daarna mochten we vragen stellen en vertelde hij hoe het ging in de raadzaal van de gemeente en konden we vragen stellen wat er allemaal gebeurde. Daarna hebben we met de klas het hele plan uitgewerkt en naar meneer Reedijk gestuurd, toen kregen we nog meer tips om het plan uit te werken. Toen we dat hadden gedaan stuurde we het plan naar de gemeente.

 

Jeugdgemeenteraad

Op woensdag 21 november gingen we met de klas naar de jeugdgemeenteraad.   De klas moest in het publiek en Annelieke, Jari, Hannah en Eva gingen aan de grote tafel zitten. In het begin ging de burgemeester uitleggen wat we gingen doen en jeugdburgemeester gaf aan wat je wanneer moest doen. Vervolgens moest je je eigen idee presenteren. De scholen die meededen waren de Valkenheuvel, De Vuurvogel, De Ontdekkingsreis en wij (De Zonheuvel). Nadat je het idee had gepresenteerd mocht je 4 vragen stellen aan de andere scholen en dus ook van elke school 4 vragen beantwoorden. Daarna mocht je nog een keer je idee kort vertellen, en daarna gingen we de eerste stemronde houden en je mocht op jezelf stemmen, dus de uitkomst was gelijk. De tweede stemronde mocht je niet meer op jezelf stemmen en toen viel de Ontdekkingsreis af. We hadden nog steeds geen winnaar dus er volgde nog een stemronde. Die helaas niet door ons gewonnen maar door de Valkenheuvel. Dus helaas geen eerste prijs voor ons. Maar toch een leuke ervaring is al een beetje winnen.

 

gemaakt door: Jari, Annelienke, Hannah en Eva


29 okt 2018 - IPC - ICT en computers
Preview foto De komende weken zijn we bezig met een nieuw IPC project: ICT en computers. Bij het startpunt van IPC kregen we robots in de klas. Daar hebben we al een stukje geleerd over programmeren en wat een robot allemaal kan. Een robot kan bijvoorbeeld in de toekomst wel een juf of meester vervangen.

 

Daarna hebben we geleerd hoe je iets kan programmeren. We hebben de meester in kleine stapjes iets laten doen. De meester ging voor de klas zitten en had een bak met stoofperen voor zich en wij moesten ervoor zorgen dat de meester de stoofperen kon opeten met kleine stapjes.

 

Daarna moest je een tweetal maken en elkaar programmeren. Je moest diegene een figuur laten lopen zonder dat diegene het figuur wist. we moesten bijvoorbeeld een vierkant en een ster lopen met de commando's: ‘naar voren, draai en stop’.

 

Daarna gaan we leren programmeren met het programma Scratch.


17 okt 2018 - Generation Discover Festival
Preview foto Met de verdiepingsgroep hebben we meegedaan aan een wedstrijd, de Bright Ideas Challenge van Shell. Het is een wedstrijd waarbij kinderen uit groep 7 en 8 uit het hele land, een idee mochten bedenken. Er waren 3 categorieën: energie, voedsel en water. Je kon een idee bedenken in één van deze categorieën om de wereld te verbeteren. Als je door zou gaan ging je met de hele klas naar de finale op het Generation Discover Festival in Den Haag.

 

Ons idee was een app tegen voedselverspilling. Je kunt in de app voor een klein bedrag eten overnemen van iemand anders, waardoor er dus geen overgebleven eten weggegooid wordt. Ons groepje heette Smart FEF en het idee heette Collect Food. We kregen te horen dat we regiowinnaar in de categorie voedsel waren geworden! Dus konden we met de hele klas naar het Generation Discover Festival. Er deden duizend scholen mee en daar werden er vijftien van gekozen, daar zaten wij bij.

 

Op woensdag 17 oktober was het zo ver, we gingen naar het Generations Discover Festival met de hele klas. Om kwart over negen werden we opgehaald door een best kleine bus, we pasten er net in met de klas. We moesten zelf onze lunchpakketjes meenemen en van meester Tom mochten we ook een paar snoepjes voor in de bus.

 

Toen we in de bus zaten vertrokken we heel snel. Na ruim een uur reden we langs het Malieveld. We dachten allemaal dat we er waren, maar we gingen nog in de stad rijden. We reden namelijk langs het binnenhof in Den Haag. Nadat we dat stukje hadden gereden, waren we bij het Malieveld. Voordat we echt in het park mochten werden we in een soort buis gezet. In die buis werd er afgeteld 10,9,8,7,6 enz. Nadat  er werd afgeteld, mochten we eindelijk naar binnen.

 

Toen we binnen waren, zijn we naar het theater gelopen voor de prijsuitreiking. We werden goed in ontvangst genomen want we kregen een drankje en een muffin. Nadat we dat op hadden, kwam Buddy Vedder (BN’er) op het podium. Er werden nog allemaal proefjes gedaan door een of andere Big Bang Bart. Maar daarna was eindelijk de prijsuitreiking. Het was heel spannend. Ze zeiden: De……… Gekke 5.

 

Dat was heel jammer dat we niet gewonnen hadden en we baalden allemaal. De organisatie had gezegd dat we onze eigen lunch moesten meenemen, maar ze hadden daar ook lunchpakketjes voor iedereen (milieuvervuilend). We gingen na de prijsuitreiking in groepjes van 3, 4 of 5 in het park rondlopen. Het was er heel leuk je kon in een reuzenrad je kon allemaal leuke dingen maken enz. Na een zware dag op de rug gingen we weer terug met de bus. De meeste waren best wel moe en sommige kinderen moesten ook nog een hockeywedstrijd spelen. We waren rond half vijf terug. Het was dus een geslaagd uitje!!!

Finn Smithuis en Evi van Zeijl


13 sep 2018 - Muziekles
In groep 8 doen we elke week muziekles. Deze keer mochten Jikke, Ise, Kathelijne, Fiene en ik (Evi) hem geven! Het was een klapspelletje op de tafels.

 

Maar hoe gaat dat? ‘We deden het stapje voor stapje,’ begon Jikke, ‘we herhaalden de stappen vijf keer.’ ’Als mensen het niet snapten, deden we het nog een keer langzaam,’ ging Jikke verder. We waren met z’n vijven dus iedereen kon een stapje doen, omdat het vijf stapjes waren.

 

‘Het was leuk om het aan andere kinderen te leren’, vertelde Jikke, ’omdat je het eindresultaat ziet, en je denkt dan: wow dat hebben wij hen geleerd!’

 

Uiteindelijk is het gelukt en kan de hele klas het, kijk maar naar het filmpje.  


04 sep 2018 - IPC - Zo leren wij
Preview foto De eerste unit van dit jaar is: ’Hoe leren wij?’ De unit duurt 4 weken.

 

We gaan in dit thema leren:

- Hoe de hersenen werken

- Hoe we ons geheugen kunnen verbeteren

- Hoe we elkaar kunnen helpen bij het halen van onze doelen

We gaan dit leren door middel van: lezen, onderzoek doen, schrijven en tekenen.

 

Deze week zijn we begonnen met het startpunt, je ging elkaar iets leren. Eerst moest je op een briefje schrijven wat je iemand in 15 minuten kunt leren. Op de achterkant moest je schrijven hoe je dat zou gaan doen. Daarna werd je ingedeeld in groepjes van 2, en ging je aan je tweetal leren wat je had opgeschreven.

 

Er waren heel veel verschillende lesjes bijvoorbeeld: dansen, de radslag, speciaal leren tekenen en piano spelen. ‘Ik vond het een leuke opdracht en het is leuk om dan te zien hoeveel wij elkaar nog kunnen leren,’ zei Holly

 

We hebben heel veel zin in dit thema!

 

Evi van Zeijl